Een MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) is een begroting van benodigde onderhouds- en herstelwerkzaamheden, alsmede eventuele vernieuwingen aan een complex. Dit plan moet een periode van ten minste tien jaar beslaan. Bovendien moet er een gelijkmatige toerekening van die kosten over de jaren in vermeld staan.
 
Vraag nu een vrijblijvende offerte aan

MJOP

Vanaf 1 januari 2018 is de wet Verbetering Functioneren VvE’s van kracht. VvE’s moeten dan jaarlijks minimaal 0,5% van de herbouwwaarde reserveren voor onderhoud. Tenzij er een gedegen MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) bestaat, waardoor de reservering lager kan uitvallen. Voorwaarden zijn dat benodigde werkzaamheden en kostenramingen zijn opgenomen in het onderhoudsplan met een looptijd van minimaal 10 jaar, waarbij het plan iedere 5 jaar wordt geactualiseerd.

Een MJOP is voor u als VvE bestuurder van belang, omdat u hiermee goed inzicht heeft in de technische staat van het complex en of uw reserveringen optimaal aansluiten bij het benodigde onderhoud. U voorkomt onvoorziene kosten of krijgt juist bevestiging dat gereserveerd onderhoud kan worden uitgevoerd. Kortom: een goed opgestelde MJOP geeft u zekerheid over de kwaliteit en staat van uw complex.

De voordelen zijn:

  • Inzicht in de reserveringen voor onderhoud van de VvE. Onverwachte extra bijdragen door de leden kunnen zo worden beperkt of voorkomen. Denk hierbij aan vernieuwen van het dak, liften en/of schilderwerk
  • Met een MJOP is tijdig duidelijk welke werkzaamheden noodzakelijk zijn. Zodoende kan men veel effectiever het onderhoud aanbesteden en voorkomt de VvE schade door achterstallig onderhoud
  • Doordat in beeld is gebracht welke posten er in de toekomst gereserveerd staan, kan de VvE (ook bij overdracht van taken of bestuurslid) een constructief beleid voeren
  • Bij verkoop levert de woning meer op. Banken gaan er steeds meer op letten of er sprake is van een gezonde VvE, dus met voldoende reserves

Vraag nu een vrijblijvende offerte aan


Met meerdere disciplines onder één dak kunnen we u een volledig pakket aanbieden. We kunnen u voorzien van een gedegen MJOP dat aan de wettelijke vereisten voldoet. VastgoedKeur kan voor u de bouwtechnische inspecties uitvoeren met onze bouwkundige specialisten. Wij werken met korte lijnen zodat wij u snel en onafhankelijk kunnen adviseren.

Daarbij bieden we de mogelijkheid om dit plan in uw eigen beheer actueel te houden in uw persoonlijke VvE-Onderhoudsplan. Het VvE-Onderhoudsplan voor VvE-bestuurders is makkelijk in gebruik en geeft u een duidelijk beeld van de staat van onderhoud en de onderhoudsbegroting.

Indien gewenst kunnen wij een toelichting geven aan het bestuur van de VvE. We zullen hierin de uitkomst van het onderzoek en onze expertise over bouwkundige zaken met u delen en vragen beantwoorden. Het is ook mogelijk dat wij de MJOP komen toelichten tijdens de ledenvergadering.

Vraag nu een vrijblijvende offerte aan

Een goede MJOP bestaat uit 2 delen:
1. Inspectierapport van het gebouw
2. Calculatie onderhoudskosten voor meerdere jaren

Inspectierapport:
Deze rapportage wordt opgesteld na inspectie van het gebouw per bouwelement. Op basis van deze inspectie wordt vastgesteld wat de huidige staat van onderhoud is en wat er moet worden begroot aan onderhoud per bouwelement voor de toekomst.

Calculatie onderhoudskosten:
Aan de hand van het inspectierapport wordt er per bouwelement een interval van cyclus met kostenkengetallen voor een lange periode opgesteld. Meestal betreft dit 15 jaar of langer. Hierbij wordt ook rekening gehouden met indexering en bijzonderheden. Denk hierbij aan vervanging of renovatiewerkzaamheden.

Vraag nu een vrijblijvende offerte aan

Werkwijze


Uitvoering

Voorafgaand aan de inspectie is er een intakegesprek ter plaatse. De opdrachtgever kan dan eventuele aandachtspunten of bijzonderheden aangeven. De bouwtechnische staat van het complex wordt vervolgens door één van onze ervaren bouwkundig inspecteurs beoordeeld vanaf beloopbare vlakken. De beoordeling omvat: gevels, daken, galerijen, balkons, kozijnen, ramen en deuren. Ten aanzien van het interieur en de installaties, worden de bouwdelen beoordeeld waar gemeenschappelijk onderhoud aan plaatsvindt.
De inventarisatie en inspectie door VastgoedKeur vindt plaats op basis van NEN 2767 Conditiemeting. Deze norm heeft een vaste waardering per bouwdeel, afhankelijk van omvang en soort gebrek. Hierdoor ontstaat een objectieve eenduidige waardering en prioriteitstelling. Ook wordt een inventarisatie in hoeveelheden gemaakt van de onderdelen welke onderhoud behoeven. Deze hoeveelheden worden naar schatting opgenomen voor een juiste kostenindicatie. Per element wordt een conditiescore toegekend plus gebreken die zijn geconstateerd. Aan de hand van geconstateerde gebreken en verouderingsprocessen, wordt per element bepaald wat hiermee dient te gebeuren. Dit kan zijn onderhoud, reparatie of vervanging.

Oplevering

Afhankelijk van de bevindingen wordt een begroting over langere termijn opgesteld, meestal 15 jaar. In deze begroting wordt een kostenindicatie voor ieder element opgegeven, met een korte omschrijving. Vaak wordt in overleg met de VvE en de eigen bevindingen van de bouwkundige inspecteur nader bepaald welke onderdelen meer op korte termijn in de MJOP opgenomen moeten worden. Aan de MJOP wordt een helder verslag toegevoegd. Hierin staan gebreken uitgebreider omschreven met vermelding van eventuele risico’s of mogelijk alternatief advies. Ter verduidelijking worden waar nodig foto’s aan het verslag toegevoegd. Bij achterstallig onderhoud of bij onvoldoende reserveringen, kunnen wij in overleg ook aangeven waar de hoogste prioriteit gesteld moet worden. Rapportage inspectie wordt digitaal geleverd in PDF en de begroting, naast PDF, ook in Excel.
 
Vraag nu een vrijblijvende offerte aan

bouwkundig inspecteur vastgoedkeur

aantal woningen/appartementenMJOP (incl. 21% btw)
1 t/m 5 appartementen€ 750,-
6 t/m 10 appartementen€ 985,-
11 t/m 20 appartementen€ 1.253,-
21 t/m 40 appartementen€ 1.490,-
41 t/m 60 appartementen€ 1.685,-
61 t/m 80 appartementen€ 1.970,-
81 t/m 100 appartementen€ 2.158,-
101 t/m 125 appartementen€ 2.315,-
126 t/m 150 appartementen€ 2.590,-
151 t/m 200 appartementen€ 2.990,-
Indien er sprake is van winkel- of bedrijfsruimtes welke in de MJOP dienen te worden opgenomen, verzoeken wij u om een prijs op te vragen.